Awokado

Następny

Opis

Awokado jest jednym z najzdrowszych owoców na naszej planecie. Nie bez powodu zalicza się go do grupy tzw. „superfoods” - stanowi ono bogactwo witamin (m.in, B6, kwasu pantotenowego oraz kwasu foliowego), składników mineralnych, błonnika pokarmowego, a przede wszystkim – jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dodatkowo awokado jest produktem bogatym w luteinę (odpowiedzialną za zapobieganie zwyrodnieniu plamki żółtej) oraz glutationu (wspomagającego pracę wątroby i wzmacniającego system immunologiczny). Należy jednak pamiętać, że smaczliwka jest dość mocno kaloryczna – 100 g tego owocu dostarcza aż 169 kcal.

Więcej o właściwościach odżywczych awokado poczytasz tutaj (KLIKNIJ).

Przeciwwskazania

Awokado nie powinny spożywać:

  • osoby z mutacją genetyczną, która charakteryzuje się wysokim stężeniem cholesterolu frakcji HDL („dobrego cholesterolu”),
  • osoby z alergią na awokado;

Zastosowanie

profilaktyka narządu wzroku

Zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej – awokado jest dobrym źródłem luteiny („żółtego barwnika”), która chroni nasze oczy przed promieniowaniem UV. Przykładowy przepis: Chleb posmaruj musztardą, połóż szpinak, awokado, mozzarellę i ogórka kiszonego na kanapce. Smacznego!

antyoksydacyjne

Awokado jest źródłem wielu przeciwutleniaczy (m.in. witaminy A, E i C oraz składników mineralnych, takich jak mangan, miedź, selen czy cynk), które chronią przed wolnymi rodnikami. Przykładowy przepis: Sałatę lodową porwij na kawałki, pomidorki koktajlowe pokrój na połówki, cebulę pokrój w piórka, a awokado w półplastry. Całość polej domowym sosem vinaigrette. Smacznego!

dla kobiet w okresie rozrodczym

Smaczliwka jest dobrym źródłem kwasu foliowego. Należy jednak pamiętać, że nie zastąpi on jednak suplementacji kwasem foliowym w okresie rozrodczym. Przykładowy przepis: Awokado zblenduj z ugotowanym na twardo jajkiem, czosnkiem, odrobiną soku z cytryny. Podawaj z pieczywem. Smacznego!

zalecany osobom z zespołem metabolicznym

Awokado może wpływać pozytywnie na poszczególne komponenty zespołu metabolicznego. Przykładowy przepis: Przygotuj; banana, awokado, kakao, erytrytol, wodę. Wszystkie składniki umieść w naczyniu miksera i dokładnie zmiksuj aż do uzyskania gładkiego smoothie. Smacznego :)

zalecany osobom z nadwagą/otyłością

Zaleca się spożywanie awokado u osób z nadmierną masą ciała. Przykładowy przepis: Z soku cytrynowego, erytrytolu, oliwy, soli i pieprzu zrób sos. Przygotuj: odsączone ziarna ciecierzycy, cebulę, awokado, natkę pietruszki. Wymieszaj wszystkie składniki sałatki. Smacznego:)

wspomaga pracę wątroby

Duża zawartość glutationu jest pomocna przy wspomaganiu pracy wątroby. Przykładowy przepis: Chleb posmaruj musztardą, połóż szpinak, awokado, mozzarellę i ogórka kiszonego na kanapce. Smacznego!

działanie hipolipemizujące

Awokado może zmniejszać stężenie cholesterolu całkowitego, frakcji LDL oraz triglicerydów. Przykładowy przepis: Z soku cytrynowego, erytrytolu, oliwy, soli i pieprzu zrób sos. Przygotuj: odsączone ziarna ciecierzycy, cebulę, awokado, natkę pietruszki. Wymieszaj wszystkie składniki sałatki. Smacznego:)

polecany przy zaburzeniach gospodarki węglowodanowej (np. cukrzyca, insulinooporność)

Awokado jest zalecane osobom z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, ze względu na dużą zawartość „dobrych” tłuszczów, węglowodanów złożonych oraz błonnika pokarmowego. Przykładowy przepis: Chleb posmaruj musztardą, połóż roszponkę, awokado, mozzarellę i ogórka kiszonego na kanapce. Smacznego!


Regionalia BR

gotowe i zdrowe BR

Apteka z natury BR