Czosnek pospolity

Opis

Od tysięcy lat czosnek stoi w czołówce najzdrowszych produktów na świecie. Jego właściwości lecznicze, doceniane już w starożytności, są powszechnie znane i wykorzystywane, a w kuchni znany jest z tego, że nadaje potrawom charakterystyczny i wyrazisty smak.

Jeden mały ząbek tego niepozornego warzywa zawiera mnóstwo składników odżywczych, takich jak witamina C, B1, B2, PP czy składników mineralnych - potasu, wapnia, magnezu oraz kobaltu, chromu i niklu. Jednak czosnek jest najbardziej znany z zawartości leczniczych olejków eterycznych, zawierających siarczki i allicynę, które wykazują działanie:

  • przeciwbakteryjne,
  • przeciwwirusowe,
  • przeciwzakrzepowe,
  • przeciwnowotworowe,
  • przeciwzapalne,
  • obniżające ciśnienie tętnicze krwi,
  • obniżające stężenie cholesterolu całkowitego i cholesterolu frakcji LDL,
  • wspomagające profilaktykę i leczenie chorób układu krążenia.

Więcej o czosnku poczytasz tutaj (KLIKNIJ).

Przeciwwskazania

Czosnek w ograniczonych ilościach powinny spożywać osoby:

  • ze skłonnościami do biegunek i/lub wzdęć po spożyciu nadmiernej ilości tego warzywa,
  • z niskim ciśnieniem tętniczym krwi.

Z diety eliminuje się czosnek wśród osób:

  • z zapaleniem nerek,
  • z niewydolnością wątroby,
  • z wrzodami żołądka,
  • z chorobą refluksową,
  • z ostrym nieżytem żołądka i jelit.

Zastosowanie

działanie hipolipemizujące

Czosnek może redukować stężenie cholesterolu całkowitego czy cholesterolu frakcji LDL. Przykładowy przepis: Na oliwę wrzuć cebulę, smaż do zeszklenia, następnie dodaj paprykę - podduś, dorzuć czosnek, paprykę i pieprz w proszku, krótko przesmaż, dodaj pomidory. Wlej wodę i dodaj koncentrat, duś aż warzywa zmiękną. Dorzuć mięso, zagotuj. Podawaj posypane natką z ryżem.

wspomagająco przy infekcjach

Czosnek wykazuje działanie wiruso- i bakteriobójcze, a dodatkowo ma właściwości napotne, wykrztuśne, przeciwzapalne i przeciwgorączkowe. Przykładowy przepis: Cebulę obierz, pokrój w plasterki i ułóż w słoiku, przesypując kolejne warstwy cukrem. Słoik zakręć i odstaw, aż cebula puści sok. Po godzinien lub dwóch, powstały syrop przelej przez gazę do szklanego naczynia. Dodaj kilka posiekane lub zgniecione ząbki czosnku.

antyoksydacyjne

Regularne spożywanie czosnku zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory m.in. żołądka, okrężnicy i jelita grubego. Dodatkowo zauważono, iż warzywo to wykazuje potencjalne działanie niszczące komórki nowotworowe. Przykładowy przepis: Zagotuj wodę z solą, cukrem i gorczycą. W słoju ułóż rzodkiewki, dodaj chrzan, czosnek, baldachy kopru z nasionami i łodygami. Całość zalej przestygniętą zalewą. Rzodkiewki powinny być dobre po 48-72 godzinach.

profilaktyka chorób układu krążenia

Czosnek wykazuje działanie hipolipemizujące, przeciwzakrzepowe i przeciwmiażdżycowe, dlatego też jest polecany zarówno w profilaktyce chorób układu krążenia, jak i osobom po przebytym udarze czy zawale mięśnia sercowego. Ponadto czosnek wpływa także na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Przykładowy przepis: Pokrojone mięso posól i odstaw. Na oliwie zeszklij cebulę, następnie dodaj liść laurowy, ziele angielskie, czosnek, paprykę i koncentrat, przesmaż. Wlej wodę zmiksowaną z 1/3 ziaren, zagotuj. Dodaj pokrojone mięso o temperaturze pokojowej i resztę przypraw, jeszcze raz zagotuj i dosyp pozostałe ziarna, zagotuj. Fasolkę podaj posypaną natką z pieczywem.


Regionalia BR

gotowe i zdrowe BR

Apteka z natury BR