Prebiotyki

Opis

Prebiotyki to nietrawione składniki żywności, które korzystnie działają na organizm gospodarza przez selektywną stymulacje wzrostu i/lub aktywności jednego rodzaju lub ograniczonej liczby bakterii bytujących w okrężnicy.

Są one często wprowadzane sztucznie do żywności, w celu poprawienia wartości zdrowotnej i odżywczej produktów. Do najpopularniejszych prebiotyków zaliczamy inulinę, fruktooligosacharydy, laktulozę, skrobię oporną i hemicelulozy.

Prebiotyki nie są w pełni trawione przez organizm człowieka i praktycznie w niezmienionej formie docierają do okrężnicy, gdzie są rozkładane przez bakterie sacharolityczne i ulegają fermentacji. Stąd też ich główne funkcje to: obniżanie pH treści pokarmowej, stymulowanie wzrostu bakterii fermentacji mlekowej i hamowanie działalności patogennej mikroflory jelitowej.

Przeciwwskazania

Nie istnieją ścisłe przeciwwskazania do stosowania prebiotyków. Szczególną ostrożność powinny zachować jedynie osoby, które mają ogólne przeciwwskazania do spożywania niektórych produktów żywnościowych (np. osoby na diecie łatwo strawnej powinny unikać spożywania czosnku).

Zastosowanie

profilaktyka nowotworów

Wykazano, że osoby spożywające duże ilości warzyw i owoców, zawierających prebiotyki (inulinę i oligofruktozę) rzadziej chorują na nowotwory jelita grubego i okrężnicy. Przykładowy przepis: banana obierz, pokrój w plasterki i wymieszaj z jogurtem.

działanie hipolipemizujące

Prebiotyki mogą obniżać stężenie cholesterolu LDL. Przykładowy przepis: pokrojone mięso posyp solą, curry, wymieszaj i odstaw. Na tłuszczu podsmaż imbir, następnie cebulę, po chwili dorzuć czosnek. Dolej wodę, mleko kokosowe, dodaj przyprawy. Dorzuć mięso, po chwili dodaj jogurt. Całość duś 2-3 minuty. Warzywa posyp kminem. Sos podaj z ryżem i warzywami.

polecany w chorobach przewodu pokarmowego

Prebiotyki mogą być pomocne w łagodzeniu objawów wrzodów żołądka. Przykładowy przepis: mąkę, szpinak, ricottę, czosnek, proszek do pieczenia i jajko wrzuć do wysokiego i wąskiego naczynia i zblenduj do momentu, aż się połączą. Rozgrzej patelnię teflonową. Łyżką stołową nakładaj ciasto na patelnię, smaż z obu stron na rumiano. Podawaj z kleksem jogurtu i warzywami.

wpływa na prawidłową pracę jelit

Prebiotyki zapewniają odpowiednią wartość pH w jelitach oraz stymulują wzrost pozytywnej mikroflory jelitowej. Przykładowy przepis: obranego banana wrzuć do blendera i zmiksuj razem z mlekiem.

poprawia wchłanianie niektórych składników odżywczych

Prebiotyki zwiększają wchłanianie wapnia. Przykładowy przepis: banana, awokado, kakao, erytrytol i odrobinę wody umieść w naczyniu miksera i dokładnie zblenduj na gładką masę.

ochrona jamy ustnej

Wykazano, iż prebiotyki przeciwdziałają próchnicy zębów. Przykładowy przepis: do gotującego się mleka, dodaj erytrytol i płatki. Zmniejsz moc palnika na mały płomień. Często mieszaj, odczekaj 5 min aż płatki wchłoną płyn i zmiękną. W miseczce wymieszaj owsiankę z pokrojonym w kostkę bananem.


Regionalia BR

gotowe i zdrowe BR

Apteka z natury BR