Morwa biała

Opis

Morwa biała (Morus alba) jest niezwykle popularna wśród osób z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej (m.in. cukrzycą, insulinoopornością) ze względu na swoje właściwości obniżające poziom glukozy we krwi oraz zmniejszające wydzielanie insuliny. Ale warto także wspomnieć, że posiada inne, niezwykle cenne właściwości, które warto wykorzystać w codziennym życiu - zarówno liście, jak i owoce morwy białej mogą być wykorzystane u osób z nadwagą lub otyłością czy niedokrwistością z niedoboru żelaza.

Morwa biała zawiera zaledwie 43 kcal w 100 g produktu. Ma niski indeks glikemiczny (25) oraz jest źródłem żelaza, potasu, witaminy C, E, PP i B2.

Więcej o morwie białej poczytasz tu (KLIKNIJ).

 

Przeciwwskazania

Ze względu na zbyt małą ilość badań naukowych, potwierdzających bezpieczeństwo spożywania, morwy białej nie powinny jeść:

  • kobiety w ciąży,
  • kobiety karmiące piersią.

Ponadto pewne grupy osób powinny skonsultować spożywanie morwy z lekarzem:

  • alergicy - ze względu na możliwe występowanie reakcji alergicznych po spożyciu morwy białej,
  • diabetycy - aby nie doprowadzić do hipoglikemii.

Zastosowanie

zalecany osobom z nadwagą/otyłością

Morwa biała może wpływać na produkcję enzymów trawiennych oraz różnicowanie komórek tłuszczowych (adipocytów). Aktualnie trwają badania nad wykorzystaniem morwy białej jako elementu terapii osób z nadmierną masą ciała. Przykładowy przepis: Przygotuj domowe musli: wymieszaj płatki owsiane, jaglane, otręby owsiane, orzechy włoskie, orzechy laskowe, nasiona słonecznika, siemię lniane, ekspandowany amarantus, suszone morele, rodzynki, jagody goji, owoce morwy białej.

antyoksydacyjne

Dzięki zawartości flawonoidów, witaminy C i E morwa biała wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i immunomodulacyjne. Przykładowy przepis: Przygotuj domowe musli: wymieszaj płatki owsiane, jaglane, otręby owsiane, orzechy włoskie, orzechy laskowe, nasiona słonecznika, siemię lniane, ekspandowany amarantus, suszone morele, rodzynki, jagody goji, owoce morwy białej.

polecany przy zaburzeniach gospodarki węglowodanowej (np. cukrzyca, insulinooporność)

Morwa biała obniża stężenie glukozy we krwi oraz zapobiega hiperglikemii. Przykładowy przepis: Liście morwy zalej wrzącą wodą i odstaw na 3-5 min.

profilaktyka chorób układu krążenia

Morwa biała niweluje utlenianie lipoprotein o niskiej gęstości (LDL) oraz może redukować zmiany miażdżycowe. Przykładowy przepis: Przygotuj domowe musli: wymieszaj płatki owsiane, jaglane, otręby owsiane, orzechy włoskie, orzechy laskowe, nasiona słonecznika, siemię lniane, ekspandowany amarantus, suszone morele, rodzynki, jagody goji, owoce morwy białej.

zalecany osobom z niedokrwistością z niedoboru żelaza

Ze względu na dość dużą zawartość żelaza oraz witaminy C (która zwiększa wchłanianie tego pierwiastka), zaleca się spożywanie morwy białej osobom z niedokrwistością z niedoboru żelaza. Przykładowy przepis: Przygotuj domowe musli: wymieszaj płatki owsiane, jaglane, otręby owsiane, orzechy włoskie, orzechy laskowe, nasiona słonecznika, siemię lniane, ekspandowany amarantus, suszone morele, rodzynki, jagody goji, owoce morwy białej.


Regionalia BR

gotowe i zdrowe BR

Apteka z natury BR