Opis

Kawa, czyli nasiona kawowca należą do rodziny Rubiaceae, natomiast wśród gatunków o znaczeniu handlowym wyróżnia się kawę arabika (Coffea Arabica) oraz robusta (Coffea Canephora). O ile ta pierwsza charakteryzuje się łagodnym smakiem,
między innymi ze względu na niższą zawartość kofeiny, o tyle druga posiada wyrazisty smak i zapach oraz wyższą zawartość kofeiny. Warto wspomnieć, że wokół kawy narosło wiele mitów, między innymi o jej rzekomej szkodliwości. A jest wręcz odwrotnie! Kawa jest zdrowym napojem, a picie jej w umiarkowanych ilościach ma wiele korzyści prozdrowotnych.

Kawa jest jednym z podstawowych produktów spożywczych dystrybuowanych na całym świecie, a powierzchnia jej upraw przekracza 10 mln hektarów. Do głównych producentów kawy zalicza się Brazylię, Kolumbię, Wietnam, Indonezję oraz Etiopię.

Więcej o kawie poczytasz tutaj (KLIKNIJ).

Przeciwwskazania

Nie ma jednoznacznych przeciwwskazań do spożywania umiarkowanych ilości kawy (3-4 filiżanki dziennie). Są jednak pewne stany fizjologiczne i chorobowe, przy których należy uważać na ilości kawy w diecie:

  • choroby przewodu pokarmowego, tj. IBS (zespół jelita drażliwego), nieswoiste zapalenia jelit, choroba wrzodowa przewodu pokarmowego, refluks żołądkowo-przełykowy,
  • migreny,
  • ciąża i karmienie piersią (ograniczenie do 200 mg kofeiny dziennie),
  • u kobiet spożywających duże ilości (8 filiżanek) kawy w ciągu dnia zwraca się uwagę na wzrost ryzyka występowania złamań kości (o 14%).

Zastosowanie

profilaktyka chorób układu krążenia

Umiarkowane spożycie kawy (3-4 filiżanki) zmniejsza ryzyko epizodu sercowo naczyniowego, w tym zawału mięśnia sercowego.

polecany przy zaburzeniach gospodarki węglowodanowej (np. cukrzyca, insulinooporność)

Spożywanie co najmniej 1 filiżanki kawy na dobę zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę (o 11%).

zalecany osobom z nadwagą/otyłością

Umiarkowane spożycie kawy (czystej, czarnej i niesłodzonej kawy) może mieć korzystny wpływ na stosunek masy ciała do wzrostu (BMI).

antyoksydacyjne

Spożywanie kawy może zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory poprzez zmniejszenie zmian w uszkodzonym stresem oksydacyjnym DNA.

profilaktyka choroby Parkinsona

Wypicie już 3 filiżanek kawy zmniejsza ryzyko zachorowania o 25%.


Regionalia BR

gotowe i zdrowe BR

Apteka z natury BR