Dieta dla cukrzyka typu 2 - jadłospis

Dieta dla cukrzyka typu 2 - jadłospis

Cukrzyca typu II uznana została przez ONZ za epidemię XXI wieku. Jest to choroba mocno powiązana ze stylem życia, szczególnie z dietą. Cechą charakterystyczną cukrzycy jest występująca u pacjenta hiperglikemia, wywołana upośledzeniem wydzielania insuliny przez trzustkę. Nieleczona cukrzyca może doprowadzić do rozwoju innych chorób, takich jak niewydolność nerek, choroby układu sercowo-naczyniowego i retinopatia cukrzycowa. Chorując na cukrzycę, warto zgłosić się o pomoc do dietetyka, który wskaże, jakich błędów żywieniowych należy się wystrzegać. Dobrze dobrane żywienie sprawi, że leczenie będzie przebiegało bez komplikacji. Przepisy stosowane w przykładowym jadłospisie dla cukrzyka typu 2 mają na celu utrzymanie glikemii na optymalnym poziomie, redukcję nadmiaru tkanki tłuszczowej oraz zapobieganie rozwojowi chorób towarzyszących.

Dieta dla cukrzyka typu 2 - jadłospis obniżający glikemię

Najlepszym rozwiązaniem w leczeniu cukrzycy typu II jest podejście kompleksowe. Zaleca się zarówno przyjmowanie farmakoterapii, jak i wprowadzenie diety dla cukrzyka typu 2 z przepisami o niskim ładunku glikemicznym. Odpowiednia regularność i kompozycja posiłków sprawi, że wahania poziomu glukozy nie będą tak silne jak wcześniej. Menu dla cukrzyka typu 2 bazuje na żywności o niskim stopniu przetworzenia. Zaleca się rezygnację ze słodyczy, słonych przekąsek i mocne ograniczenie tłuszczów nasyconych oraz trans. Dobrą strategią jest stawianie na produkty o niskim średnim indeksie glikemicznym.

Dieta dla diabetyków — jadłospis z przepisami z niskim ładunkiem glikemicznym

Mimo że zalecenia żywieniowe i menu dla cukrzyka zależą od wieku, masy ciała, płci, aktywności fizycznej i stanu zdrowia, to pewne jest, że jadłospis z przepisami na dania dla diabetyków powinien charakteryzować się niskim ładunkiem glikemicznym. Co to oznacza? Określenie ładunek glikemiczny odnosi się do posiłków zawierających węglowodany i oznacza wpływ żywności na podnoszenie poziomu glukozy we krwi. Jest to wskaźnik dokładniejszy niż indeks glikemiczny, ponieważ uwzględnia nie tylko sam rodzaj węglowodanów i szybkość ich przyswajania, ale także zawartość w określonej porcji. Na co dzień warto korzystać z tabel, w których żywność została podzielona na produkty o niskim, średnim i wysokim indeksie glikemicznym. Dzięki temu łatwiej jest skomponować posiłki, które nie będą powodowały gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Dieta dla diabetyka to jadłospis z przepisami, w których wykorzystano produkty głównie o niskim i średnim indeksie glikemicznym.

Inną popularną metodą uzyskiwania w jadłospisie diabetyka posiłków o niskim ładunku glikemicznym jest umiejętne łączenie źródła białka, tłuszczu i węglowodanów — dotyczy to również przekąsek. Taki sposób odżywiania poprawia sytość, wpływa na kontrolę apetytu i regularność spożywania posiłków. Szczególnie ważne jest, aby śniadanie dla cukrzyka zamieszczone w jadłospisie cechowało się niską zawartością cukrów prostych. Osoby o wysokim poziomie glukozy w pierwszej połowie dnia mogą rozważyć wprowadzenie śniadań białkowo-tłuszczowych, które korzystnie wpłyną na glikemię.

Zalecenia dla pacjentów z cukrzycą typu 2

Bazą diety dla cukrzyków typu 2 powinny być przepisy składające się w połowie z warzyw i owoców (proporcja 4:1). Wiele osób chorujących na cukrzycę obawia się spożywania owoców ze względu na obecne w nich cukry proste. Jednakże mimo to, stanowią one ważny składnik diety i powinny regularnie pojawiać się w jadłospisie dla cukrzyka, niezależnie czy chodzi o seniora, czy osobę młodą. Dania w diecie dla diabetyków powinny być przepisami obfitującymi w warzywa. Najlepiej, aby znajdowały się one w każdym spożywanym posiłku.

Niezwykle istotne jest dostosowanie wielkości porcji i częstotliwości spożycia. W kontekście diety dla cukrzyków typu 2 dużą rolę w jadłospisie odgrywają węglowodany. Biorąc pod uwagę potencjał podnoszenia poziomu glukozy we krwi, cukry proste i dwucukry - takie jak np. laktoza - okazują się mniej korzystną opcją. Zdecydowanie lepiej pod tym względem wypadają węglowodany złożone obecne m.in. w produktach zbożowych z pełnego ziarna. W diecie dla cukrzyków typu 2 wskazane jest umieszczenie przepisów, w których przykładowo zamiast białej mąki wykorzystuje się taką z pełnego przemiału, a w zamian za oczyszczony ryż wybiera się brązowy. Biorąc pod uwagę te zalecenia, obiad dla diabetyka może stanowić obecny w jadłospisie przepis na bazie razowego makaronu, podanego z chudym mięsem i gotowanymi lub duszonymi warzywami.

Tak samo jak cukry w jadłospisie z przepisami dla cukrzyków typu 2 warto zmniejszyć udział tłuszczów, w szczególności tych nasyconych. Ich duża ilość znajduje się m.in. w produktach mięsnych. Obecnie zachęca się do ograniczania ilość spożywanego mięsa na korzyść roślinnych źródeł białka i chudego nabiału. W tygodniowym jadłospisie dla cukrzyka typu 2 nie powinno również zabraknąć ryb lub owoców morza. Zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają pozytywnie na wartości lipidogramu.

Chcesz dowiedzieć się, jak w praktyce może wyglądać przykładowa dieta dla cukrzyka typu 2? Zapraszamy do zapoznania się z poniższym jadłospisem przygotowanym przez dietetyka klinicznego. Na jego podstawie dowiesz się, jak powinien wyglądać dobrze zbilansowany obiad dla cukrzyka i jakie produkty warto mieć w swojej kuchni. Jeżeli jednak oczekujesz czegoś więcej i zależy Ci na prostym jadłospisie tygodniowym dla cukrzyka typu II, zarejestruj się w naszym serwisie i uzyskaj dostęp do indywidualnie dopasowanego planu żywieniowego.


Jeśli chcesz zobaczyć przepisy z gramaturą dostosowaną do Twoich potrzeb zarejestruj się Możesz to zrobić zupełnie za darmo.

Przykładowy jadłospis, 1600 kcal - 5 posiłków: DIETA W CUKRZYCY TYPU 2 

 

Śniadanie 399 kcal (7:00-9:00) 

Czas przygotowania: 10 min

Kanapki z szynką z piersi kurczaka i pomidorem

  • chleb żytni, pełnoziarnisty - 90 g,
  • masło ekstra 82.5% tłuszczu - 8 g,
  • kurczak, szynka z piersi - 58 g,
  • pomidor czerwony, świeży - 120 g,
  • pieprz czarny, nasiona suszone, mielone - 0.2 g,

—--------------------------------------------------------

  • sok pomidorowy - 255 g,

WYKONANIE:

  • chleb żytni, pełnoziarnisty - przygotuj kromki,
  • kurczak, szynka z piersi,
  • pomidor czerwony, świeży - umyty, pokrój w ósemki,
  • sok pomidorowy - nalej do szklanki,
  • woda - nalej do szklanki;

Pieczywo posmaruj tłuszczem, nałóż plastry, warzywa posyp przyprawami. Do picia wymieszaj sok z wodą. Smacznego! :)

 

Przekąska 161 kcal (9:00-12:00)

Czas przygotowania: 2 min

Marchewka z orzechami pistacjowymi

  • marchew, korzeń świeży - 224 g,
  • pistacjowe orzechy, bez skorupki - 14 g;

WYKONANIE:

  • marchew, korzeń świeży - obrana ze skórki, pokrój w słupki;

Zjedz warzywa z orzechami. Smacznego! :)

 

Obiad 561 kcal (13:00-16:00) 

Czas przygotowania: 40 min

Szaszłyk z piersi kurczaka i papryką w sosie ziołowym

  • kurczak, pierś bez skóry, świeża - 96 g,
  • sól kamienna - 1 g,
  • oliwa z oliwek, puree, rafinowana - 12.8 g,
  • curry, mieszanka przyprawowa - 0.6 g,

—--------------------------------------------------------

  • ryż brązowy - 70 g,

—--------------------------------------------------------

  • ocet jabłkowy - 6 g,
  • erytrytol - 6 g,
  • jogurt grecki - 42 g,
  • bazylia, liście świeże - 4.8 g,
  • cebula, szczypiorek świeży - 3 g,
  • mięta liść, świeży - 1.6 g,
  • pieprz czarny, nasiona suszone, mielone - 0.2 g,
  • sól kamienna - 0.8 g

—--------------------------------------------------------

  • papryka czerwona, świeża - 72 g,

—--------------------------------------------------------

  • sok jabłkowy - 112 g,
  • woda - 80 g;

 

WYKONANIE:

  • kurczak, pierś bez skóry, świeża - oczyszczona, pokrój w grubą kostkę,
  • ryż brązowy - ugotuj na sypko w osolonej wodzie,
  • bazylia, liście świeże - umyte, poszatkuj,
  • cebula, szczypiorek świeży - umyty, poszatkuj,
  • mięta liść, świeży - umyty, poszatkuj,
  • papryka czerwona, świeża - umyta i oczyszczona z gniazd nasiennych, pokrój w słupki,
  • sok jabłkowy - nalej do szklanki,
  • woda - nalej do szklanki;

Zamarynuj mięso w przyprawach i tłuszczu. Wymieszaj składniki sosu. Na patyczki nadziej mięso i upiecz w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni lub na grillu przez 12 minut. Podawaj z ryżem, sosem i warzywami. Do picia przyszykuj sok z wodą. Smacznego! :)

 

Podwieczorek 160 kcal (16:00-18:00)

Czas przygotowania: 7 min

Smoothie z awokado, bananem i kakao

  • banan zielony, świeży - 75 g,
  • awokado, świeże - 38 g,
  • kakao 16%, proszek - 4.8 g,
  • erytrytol - 4 g,
  • woda - 64 g;

WYKONANIE:

  • banan zielony, świeży - umyty i obrany ze skórki,
  • awokado, świeże - umyte, obrane ze skórki i usuniętą pestką;

Wszystkie składniki umieść w naczyniu miksera i dokładnie zmiksuj aż do uzyskania gładkiej masy. Smacznego :)

 

Kolacja 320 kcal (18:00-20:00) 

Czas przygotowania: 10 min

Kanapki z serkiem śmietankowym w plastrach oraz sałatka z pomidorem i oliwą

  • chleb żytni, pełnoziarnisty - 67 g,
  • masło ekstra 82.5% tłuszczu - 5.6 g,
  • serek śmietankowy w plastrach - 16 g,

—--------------------------------------------------------

  • pomidor czerwony, świeży - 120 g,
  • pieprz czarny, nasiona suszone, mielone - 0.2 g,
  • oliwa z oliwek Extra Virgin - 5.1 g,

—--------------------------------------------------------

  • woda do picia - 192 g;

WYKONANIE:

  • chleb żytni, pełnoziarnisty - przyszykuj kromki,
  • serek śmietankowy w plastrach - przygotuj plasterki,
  • pomidor czerwony, świeży - umyty, pokrój w ósemki,
  • woda do picia - nalej do szklanki;

Pieczywo posmaruj tłuszczem, nałóż plastry, warzywa posyp przyprawami i wymieszaj z oliwą. Do picia przyszykuj wodę. Smacznego! :)

 


Apteka z natury BR

gotowe i zdrowe BR

Regionalia BR

Partnerzy BR