Zakwas buraczany

Zakwas buraczany

Zakwas buraczany – złoto w kolorze burgundowym

Wielu z nas pamięta wielki słoik z plastrami buraka, który stał na kuchennym parapecie lub szafce. Kiedy tylko zaczynaliśmy pociągać nosem, mama lub babcia nalewały szklankę czerwonego napoju i kazały pić „na wzmocnienie”. Okazuje się, że dużo miały w tym racji – zakwas z buraka (nie mylić z sokiem z buraka) to ogrom cennych witamin i składników mineralnych, które mogą wspomóc organizm w walce z infekcją.

Probiotyki w naturalnej wersji

Zakwas z buraka powstaje dzięki fermentacji bakterii kwasu mlekowego, które przekształcają zawarty w burakach cukier na kwas mlekowy. Nadaje to charakterystyczny smak wszelkim „kiszonkom” – lekko kwaśny. Idealnie dla rozwoju bakterii warunki sprawiają, że zakwas jest doskonałym źródłem probiotyków, które odgrywają jedną z najważniejszych ról w budowaniu odporności. Sprawdzą się też podczas biegunek i antybiotykoterapii, dostarczając naszemu organizmowi "dobre" bakterie.

Moc antyoksydantów

Warto także wspomnieć, że zakwas buraczany jest doskonałym źródłem antyoksydantów, które będą działały przeciwnowotworowo i kardioprotekcyjnie. W dużej mierze jest to zasługa betaniny (odpowiada ona za rubinowy kolor buraka), która doskonale sobie radzi z wyłapywaniem wolnych rodników przez co chroni przed stresem oksydacyjnym. Ponadto barwniki betalainowe wykazują działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwmiażdżycowe. Dzięki zawartości tlenku azotu, zakwas buraczany może także obniżać ciśnienie tętnicze krwi.

Żelazo na niedokrwistość?

Bakterie kwasu mlekowego wykonują jeszcze jedną, ciekawą funkcję. Jako że trawią część składników odżywczych, czyniąc je lepiej wchłanialnymi, podobną rzecz robią z żelazem, którego przyswajalność wzrasta, dzięki ich obecności. Jednak warto wspomnieć, że zawartość żelaza w zakwasie buraczanym nie jest zbyt wielka.

Jak spożywać zakwas z buraka?

Zaleca się picie ok. pół szklanki zakwasu buraczanego codziennie.

Zakwas z buraka - przeciwwskazania

Zakwasu buraczanego nie powinny spożywać osoby z dną moczanową (może nasilać objawy podagry, aczkolwiek zgodnie z aktualnym stanem wiedzy produkty pochodzenia roślinnego nie zwiększają znacząco ilości kwasu moczowego w surowicy krwi, w porównaniu do produktów odzwierzęcych) oraz z kamicą nerkową (ze względu na dużą zawartość szczawianów oraz potasu w burakach). Osoby z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej oraz w trakcie poważnych chorób, w których organizm może być już wyniszczony również powinny eliminować ze swojej diety ten napój.

Źródła:

  1. http://www.akademiadobregosmaku.sggw.pl/kapusta-i-buraki-kontra-rak-zoladka/
  2. https://pantabletka.pl/zakwas-z-burakow-barszcz-kiszony-swietny-przepis/

Apteka z natury BR

gotowe i zdrowe BR

Regionalia BR

Partnerzy BR